رویکردی سیستمی-نقشی به نوع متن و انسجام: بررسی موردی دانش الگوهای انسجام واژگانی دانشجویان و نقش آن در ترجمه متون خبری سیاسی
چکیده
مقاله حاضر رابطه بین بسندگی دانش زبانی دانشجویان و توانایی آنان در ترجمه الگوهای انسجام واژگانی را در ترجمه متون خبری سیاسی مورد بررسی قرار میدهد. آزمودنیها دانشجویان مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی (واحد بروجرد) بودند که بر اساس آزمون تعیین سطح آکسفورد (OPT) انتخاب و براساس نمرههای آزمون به سه گروه مقدماتی، متوسط و پیشرفته تقسیم شدند. متون خبری سیاسی مشتمل بر الگوهای انسجام واژگانی مختلف به آزمودنیها داده شد تا به زبان فارسی ترجمه کنند. نتایج به دست آمده از بررسی دادها نشان داد که رابطه معنی داری بین سطح بسندگی زبان آموزان و موفقیت آنان در ترجمه الگوهای انسجام واژگانی به کار رفته در متون خبری سیاسی وجود دارد.چاپشده
2016-04-20
ارجاع به مقاله
Siami, T., & Ebrahimi Eradi, M. (2016). رویکردی سیستمی-نقشی به نوع متن و انسجام: بررسی موردی دانش الگوهای انسجام واژگانی دانشجویان و نقش آن در ترجمه متون خبری سیاسی . فصلنامه مطالعات ترجمه ایران, 14(53). Retrieved از https://journal.translationstudies.ir/ts/article/view/325
شماره
نوع مقاله
مقاله علمی-پژوهشی
مجوز
Copyright Licensee: Iranian Journal of Translation Studies. This article is an open access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution–NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0 license).