رابطۀ بین هوش متبلور و عملکرد ترجمۀ دانشجویان کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی
چکیده
هوش متبلور دانشجویان مترجمی، بهعنوان موضوعی مهم در مطالعات ترجمه کاربردی بهوسیلۀ متخصصین و استادان رشته مطالعات ترجمه بررسی نشده است. دانشجویان رشته مترجمی در خصوص اهمیت چگونگی استفاده از توانایی، دانش و تجربیاتشان در امر ترجمه اطلاع کافی ندارند. اهداف اصلی تحقیق کنونی عبارتند از: 1) بررسی رابطۀ هوش متبلور با عملکرد ترجمۀ دانشجویان کارشناسی مترجمی زبان و 2) بررسی تأثیر سن شرکتکنندگان بر رابطۀ بین هوش متبلور و عملکرد ترجمۀ دانشجویان. بدین منظور، 62 نفر از دانشجویان رشتۀ مطالعات ترجمه (مترجمی زبان انگلیسی) از دانشگاههای مختلف در این پژوهش شرکت کردند. نتایج نشان داد که بین هوش متبلور و عملکرد ترجمه همبستگی مثبت و زیادی وجود دارد .(r= .64, n=62, p<.05) سپس با تقسیم دانشجویان به دو گروه سنی شامل گروه اول (21 تا 23 سال) و گروه دوم (23 تا 25 سال)، با استفاده از مانووای یکطرفه نتایج بهدست آمده نشان داد که سن شرکتکنندگان بر نمرههای بهدست آمده از هوش متبلور و عملکرد ترجمۀ دانشجویان تأثیر میگذارد. این تحقیق، پیشنهادهای عملی را برای دانشجویان و مدرسان ترجمه ارائه میدهد.چاپشده
2017-07-23
ارجاع به مقاله
Azizi, M., & Moddaresi, G. (2017). رابطۀ بین هوش متبلور و عملکرد ترجمۀ دانشجویان کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی. فصلنامه مطالعات ترجمه ایران, 15(57). Retrieved از https://journal.translationstudies.ir/ts/article/view/433
شماره
نوع مقاله
مقاله علمی-پژوهشی
مجوز
Copyright Licensee: Iranian Journal of Translation Studies. This article is an open access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution–NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0 license).