The Translation Movement in the Pre-Constitutional Era and the Formation of Discourses of the First Generation of the Iranian Intelligentsia

Authors

  • Somayeh Adili 📧 Assistant Professor, Department of English Translation, Faculty of Humanities, Ershad Damavand Institute of Higher Education, Tehran, Iran;

Abstract

This paper investigates the translation movement in the pre-constitutional era and its role in the formation of the first generation of the Iranian Intelligentsia in Iran under the Qajars. It primarily covers 1807–1906 time period—from the initiation of the translation movement around 1807 in the reign of Fath Ali Shah to the victory of the Constitutional Revolution in 1906 in the reign of Muzaffar al-Din Shah. The paper, as a library research utilizing second hand sources and their content analysis, shows that the translation movement in the pre-constitutional era was one of the main factors in introducing progressive Western thoughts to Iranians. As a result, the first generation of the Iranian Intelligentsia emerged under the title of monavar al-fekr and created various intellectual discourses including the discourse of intellectuals (radical seculars, protestant reformers and expedient realists) and ulama (conformists and fundamentalists) in both of which modern ideas and concepts were being used. Furthermore, the illustration of the ideological characteristics of each discourse shows that although these discourses were fundamentally different in terms of some orientations, they were parallel and increased people's awareness and motivated them to fight against tyranny, which ultimately led to the victory of the Constitutional Revolution.

References

آبادیان، حسین (1380). تمدن غرب و گفتمان‌های روشنفکری عصر مشروطه. فصلنامه مطالعات ملی. 2(7)، صص. 219–246.

آذرنگ، عبدالحسین (1394). تاریخ ترجمه در ایران. از دوران باستان تا پایان عصر قاجار. ققنوس.

آقاحسینی، علیرضا و مهدی‌پور، آسیه (1392). شالوده‌شکنی گفتمان موج اول روشنفکری در ایران:میرزا ملکم‌خان، آخوندزاده و میرزاآقاخان ‌کرمانی. فصلنامه علمی دانش سیاسی. 9(2)، صص. 45–58.

جمالزاده، ناصر (1377).تنوع گفتمانی علمای شیعه در عصر مشروطیت.دین و ارتباطات. شماره 6 و 7، صص. 45–78.

خستو، رحیم. (1386). نسل اول روشنفکران ایرانی و مدرنیته سیاسی. فصلنامه تخصصی علوم سیاسی. 4(6)، صص. 67–102.

خلخالی، سیدمحی‌الدین و پوزش، محمد (1395). بررسی جریان‌های فکری عصر مشروطه. تاریخنامه خوارزمی. 1(13)، صص. 92–117.

زیباکلام، صادق (1394). سنت و مدرنیته. ریشه‌یابی علل ناکامی اصلاحات و نوسازی سیاسی در ایران عصر قاجار. روزنه.

ذاکرحسین، عبدالکریم (1375). مطبوعات سیاسی ایران در عصر مشروطیت. انتشارات دانشگاه تهران.

سردارنیا، خلیل‌الله (1389). نسبت هویت و مدرنیته در اندیشه سیاسی-اجتماعی طالبوف تبریزی. فصلنامه سیاست. 40(3)، صص. 171–187.

شاه‌علی، احمدرضا (1391). جریان‌های روشنفکری در عصر مشروطه: چالش‌ها و فرصت‌ها. نشریه پژوهش‌های سیاسی جهان اسلام. 2(1)، صص. 87–120.

قاسمی پویا، اقبال (1377). مدارس جدید در دوره قاجاریه: بانیان و پیشروان. مرکز نشر دانشگاهی.

قدرتی، مریم و هاشمی، محمدرضا (1402). واکاوی ترجمان مدرنیته در آثار میرزا فتحعلی ‌آخوندزاده. پژوهش‌های ادبی و فلسفی. 1(1)، صص. 195–210.

کهن، گوئل (1360). تاریخ سانسور در مطبوعات ایران جلد یک. آگاه.

علم، محمدرضا و غلامی‌زرنه، احمد (1394). صنعت چاپ و سهم آن در توسعۀ علمی فرهنگی و فکری ایران عهد قاجاری. فصلنامه تاریخ پژوهی. شماره‌ 63، صص. 203–220.

عیسی‌نژاد. سیدمحمد (1386). جریان‌های فکری در نهضت مشروطیت و تداوم آنها در تاریخ معاصر. ارائه شده در جریانهای فکري مشروطیت: مجموعه سخنرانیها، مقالات و ضمایم. مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي سیاسی. صص. 350–377.

مریجی، شمس‌الله (1386). بازشناسی جریان‌های روشنفکری در ایران. علوم سیاسی. 10(32)، صص. 45–70.

Abrahamian, E. (1979). The causes of the Constitutional Revolution in Iran. International Journal of Middle Eastern Studies. 10 (3), pp. 381–414.

Abrahamian, E. (1982). Iran between two revolutions. Princeton University Press.

Bashiriyeh, H. (2011). The state and revolution in Iran: 1962–1982. Routledge.

Brown, E.G. (1914). The press and poetry of modern Persia: Partly based on the manuscript work of Mirxa Muhammad Ali Khan Tarbiyat of Tabriz. Cambridge University Press.

Farahzad, F. & Adili, S. (2019). Translation, modernization and enlightenment: The Qajar translation movement. Translation Studies. 17(66), pp. 8–23.

Fard Saidi, M. (1947). The early phases of political modernization in Iran: 1870–1925. [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Pennsylvania.

Haddadian Moghaddam, E. (2014). Literary translation in modern Iran. A sociological Study. John Benjamin.

Haeri, A. (1977). Shi’ism and constitutionalism in Iran: A study of the role played by the Persian residents of Iraq in Iranian politic. Brill Academic Publishers.

Rokni, M. (1987). The project of modernity in Iran, 1850 to 1900: A reinterpretation. [Unpublished doctoral dissertation]. The American University.

Tabari, A. (1993). The role of the clergy in modern Iranian politics. In N. R. Keddie, (Ed.), Religion and politics in Iran: Shi’ism from quietism to revolution (pp. 47–72). Yale University Press.

Tavakoli Targhi, M. (1988). The formation of two revolutionary discourse in modern Iran: The Constitutional Revolution of 1905-1906 and the Islamic Revolution of 1978–1974. [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Chicago.

Yadegari, M. (1979). The role of the Iranian emigrant press in the development of Iranian journalism. [Unpublished doctoral dissertation]. New York University.

Published

2025-06-10

How to Cite

Adili, S. (2025). The Translation Movement in the Pre-Constitutional Era and the Formation of Discourses of the First Generation of the Iranian Intelligentsia. Iranian Journal of Translation Studies, 23(89). Retrieved from https://journal.translationstudies.ir/ts/article/view/1230

DOR