ی تأثیر ترجمه نقل قولهای الهامبخش بر انگیزه دانشجويان سال آخر رشته مترجمی زبان انگلیسی
چکیده
جملات الهامبخش عباراتی مختصر با معنایی ارزشمند و تأثیری دلگرمکننده هستند که امروزه در رسانههای اجتماعی و بسیاری از مکانهای عمومی یافت میشوند. این جملات در بسیاری از موقعیتهای آموزشی و روانشناختی بهکارمیروند تا باعث افزایش انگیزه، رضایت و اراده در افرادی شوند که دچار اضطراب، افسردگی و استرس هستند. با وجود ویژگیهای جالب توجه جملات الهامبخش، تحقیقات محدودی پیرامون تأثیر این جملات بر روی کارآموزان ترجمه وجود دارد. تحقیق حاضر به بررسی تأثیر ترجمه جملات الهامبخش بر انگیزه دانشجویان سال آخر رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه شهید باهنر کرمان پرداخت. بدین منظور، سی نفر شرکتکننده تعیین شده بر اساس نمونهگیری هدفمند، به طور تصادفی در دوگروه آزمایش و شاهد قرارگرفتند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، طی شش جلسه هفتگی به تمرین ترجمه جملات الهام بخش پرداختند درحالی که طی همین مدت، گروه شاهد هیچ مداخلهای را تجربه نکردند. سطح انگیزه هر دوگروه قبل و بعد از دوره تدبیر به وسیله پرسشنامه راهبردهای انگیزشی جهت یادگیری اندازهگیری شد. نتایج حاکی از تأثیر مثبت معنادار ترجمه جملات الهامبخش بر انگیزه دانشجویان بود. در نهایت این تحقیق پیرامون تأثیرات مثبت بهکارگیری جملات الهامبخش در محیط های آموزشی اطلاعات بیشتری فراهم کرد.
مراجع
Akdağ, A. I. (2019). Improving motivation in translator training: Achievement goal orientations of translation studies students. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 41, 1–14. https://doi.org/10.21497/sefad.586510
Al-Jarf, R. (2021). Enhancing EFL freshman students’ reading skills with inspirational quotes. Asian Research Journal of Arts & Social Sciences, 13(4), 1–11. https://doi.org/10.9734/ARJASS/2021/v13i430219
Ameri, A. (2010). Revisiting quotes from educational perspective: An inquiry into the multifarious applications of grand quotes in English language pedagogy. Journal of Language and Translation, 1(2), 87–103.
Ameri, S., & Ghahari, S. (2018). Developing a motivational framework in translation training programs: A mixed methods study following self-determination and social capital theories. The Interpreter and Translator Trainer, 12(2), 227–243. https://doi.org/10.1080/1750399X.2018.1465678
Bedrov, A., & Bulaj, G. (2018). Improving self-esteem with motivational quotes: Opportunities for digital health technologies for people with chronic disorders. Frontiers in Psychology, 9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02126
Braida, B., Rodríguez-Ferreiro, J., & Hernández, M. (2022). The foreign language effect on motivational quotes. Bilingualism: Language and cognition, 1–9. https://doi.org/10.1017/S1366728922000505
Brophy, J. (2010). Motivating students to learn (3rd ed.). Routledge.
Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Lawrence Erlbaum Associates.
Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2011). Teaching and researching: Motivation (2nd ed.). Pearson.
Laeli, A. N., & Kusumaningrum, R. D. (2018). Reflection on implementing quotes as attractive media related to student motivation in learning English-Indonesian translation. English Language and Literature International Conference (ELLiC) Proceedings, 2, 510–514.
Liu, C., & Yu, C. (2019). Understanding students’ motivation in translation learning: A case study from the self-concept perspective. Asian-Pacific journal of second and foreign language education, 4(1), 1–19. https://doi.org/10.1186/s40862-019-0066-6
Miller, D. L. (2020). Quotations add interest and lend authority to classroom lessons. The clearing house: A journal of educational strategies, issues and ideas, 94(1), 8–14. https://doi.org/10.1080/00098655.2020.1826896
Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia, T., & McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). University of Michigan.
Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia, T., & McKeachie, W. J. (1993). Reliability and predictive validity of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Educational and psychological measurement, 53(3), 801–813. https://doi.org/10.1177/0013164493053003024
Schunk, D. H., Meece, J. R., & Pintrich, P. R. (2014). Motivation in education: Theory, research, and applications (4th ed.). Pearson.
Wang, F., Jiang, C., King, R. B., & Leung, S. O. (2022). Motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ): Adaptation, validation, and development of a short form in the Chinese context for mathematics. Psychology in the schools, 1–23. https://doi.org/10.1002/pits.22845
Zeiger, S. (2018). How to use quotes and sayings in the English language classroom. Busy teacher. https://busyteacher.org/25516-how-to-use-quotes-and-sayings-in-the-english.html
Downloads
چاپشده
Versions
- 2024-05-11 (2)
- 2024-05-11 (1)
ارجاع به مقاله
شماره
نوع مقاله
DOR
مجوز
حق نشر 2024 Amir Hosein Shafiei, Dr. Masoud Sharififar, Dr. Gholamreza Rouhani
این پروژه تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 می باشد.
Copyright Licensee: Iranian Journal of Translation Studies. This article is an open access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution–NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0 license).